Tulburarea pervazivă de dezvoltare (tulburarea de spectru autist), se poate recunoaște dupa o afectare calitativă, de ordin diferit, a trei arii importante: interacțiunea socială, comunicarea și un repertoriu restrâns și repetitiv de interese, activități, cu un debut precoce, sub trei ani.

Elementul comun al tuturor tulburărilor din spectru îl constituie deteriorarea calitativă în interacțiunea socială reciprocă.

Autismul este prezent încă de la naștere și se păstrează pe durata întregii vieți. Poate avea două tipuri de debut: autismul poate fi observat încă din primul an de viață sau semnele clinice se instalează în jurul vârstei de 2-3 ani, iar copilul, care până la această vârsta a avut o evoluție cvasinormală, pierde anumite achiziții (cognitive, de socializare, comunicare) și începe să manifeste comportamente repetitive, autostimulări.

 Pervasive developmental disorders (autism spectrum disorder) can be recognized by impairment in three major areas: social interaction, communication and restricted and repetitive interests and activities, with an early onset (under 3 years).

 

Autism is present at birth and kept throughout life. Two types of onset: autism can be observed in the first year of life, clinical signs are installed around the age of 2-3 years. 

The common element is failure in developing peer relationships and abnormal social play.

 

DSC_0330

Manifestări clinice care atrag atenția părintelui că ar putea exista o problemă:

Deficit în interacțiunea socială

  • lipsa contactului vizual (discontact),  nu salută prin gesturi, nu răspunde la nume sau la solicitarile adultului (decât când “vrea”) și pare că nu aude sau nu înțelege ceea ce i se cere
  • nu urmărește când adultul îi indică ceva prin privire sau indicarea cu degetul și nu cere folosind indicația prin privire sau gest
  • deși pare să fie bucuros în prezența altor copii, nu interacționează efectiv cu aceștia
  • incapacitatea de a înțelege emoțiile și sentimentele celorlalți, absenta dorinței de a împărtăși bucuria sau necazurile, realizările, interesele sau necazurile, nu are reciprocitate emotională
  • protestează în momentul în care i se cere ceva și se insistă pentru primirea unui răspuns;
  • jocul îi este marcat de un caracter stereotip (folosește obiectele sau jucăriile mereu în același fel, de exemplu: le închide/deschide, bate cu obiectele în anumite locuri, le învârte etc ), ori nu este atras de jucării ci mai degrabă de sticle goale, sfori, pungi etc.;

Deficit calitativ al comunicării:

  • întârziere în achiziția limbajului (atât ca înțelegere cât și ca și exprimare)
  • probleme în comunicarea non-verbală
  • Exprimarea este la persoana a II-a sau a III-a atunci când se referă la propria persoană
  • Prozodia (sonoritatea sau intonația) este particulară, aranjarea cuvintelor în propoziții/fraze este particulară (parcă ar vorbi o limbă străină)
  • prezintă repetiții imediate sau tardive de cuvinte, uneori fraze întregi (ecolalii imediate și tardive)
  • dificultăți în a iniția sau susține o conversație, nu ține cont de intențiile conversaționale ale celorlalți
  • expresivitate facială săracă

 DSC_0454

Comportament

  • interese limitate (preferă să se joace tot timpul cu aceleași jucării/obiecte, și apar uneori interese excesive pe anumite subiecte)
  • frici particulare - spatii inchise/deschise, spatii noi, lift, scari rulante, anumite sunete
  • necoordonare a mișcărilor motorii, se împiedică ușor, nu sesizează un obstacol
  • nu folosește obiectele în scopul lor uzual (le linge, le scutură, plimbă sticle pe care le umple și le goleste etc);
  • stereotipii motorii
  • prezintă tulburări senzoriale manifestate uneori prin nevoia de a atinge orice, de a linge, de a pipăi ori prin refuzul de a intra în contact cu anumite texturi, de a gusta anumite alimente etc;
  • poate avea comportamente stereotipe: înșiră și aliniază obiecte, se învârte ori flutură mâinile sau obiecte mici, insistă să urmeze același drumuri etc.
  • poate prezenta probleme de alimentație și probleme ale somnului;
  • are dificultăți în a folosi cuvintele cu sens de comunicare;
  • merge pe vârfuri, ori are mișcări bizare ale mâinilor și ale corpului;
  • atașament neobișnuit față de anumite obiecte, duc dupa ei anumite sfori, sau o plăpumioară
  • preocupări neobișnuite (să apese pe butoane la aparate electrocasnice, să se joace cu cabluri/cd-uri, să se uite timp îndelungat la anumite reclame, mașina de spălat)
  • absorbiți doar de propriile lor interese, își îndeplinesc singuri nevoile, fără ajutorul celorlalți, par să nu sesizeze prezența celorlalți oameni în jurul lor
  • probleme în procesarea senzațiilor, caută sau din contră evită anumite atingeri, stimuli vizuali, sunete, să fie strâns în brațe; aleargă excesiv, sar foarte mult sau caută poziții neobișnuite (stând in cap, se rostogolesc)

 

 Clinical manifestations that indicate autism:

Diagnostic Criteria

A.      Persistent difficulties in the social use of verbal and nonverbal communication as manifested by all of the following:

1.       Deficits in using communication for social purposes, such as greeting and sharing information, in a manner that is appropriate for the social context.

2.       Impairment of the ability to change communication to match context or the needs of the listener, such as speaking differently in a classroom than on the playground, talking differently to a child than to an adult, and avoiding use of overly formal language.

3.       Difficulties following rules for conversation and storytelling, such as taking turns in conversation, rephrasing when misunderstood, and knowing how to use verbal and nonverbal signals to regulate interaction.

4.       Difficulties understanding what is not explicitly stated (e.g., making inferences) and nonliteral or ambiguous meanings of language (e.g., idioms, humor, metaphors, multiple meanings that depend on the context for interpretation).

B.      The deficits result in functional limitations in effective communication, social participation, social relationships, academic achievement, or occupational performance, individually or in combination.

C.      The onset of the symptoms is in the early developmental period (but deficits may not become fully manifest until social communication demands exceed limited capacities).

D.      The symptoms are not attributable to another medical or neurological condition or to low abilities in the domains or word structure and grammar, and are not better explained by autism spectrum disorder, intellectual disability (intellectual developmental disorder), global developmental delay, or another mental disorder.

 

Social Communication Disorder

A. Persistent difficulties in the social use of verbal and nonverbal communication as manifest by deficits in the following:

1) Using communication for social purposes, such as greeting and sharing information, in a manner that is appropriate for the social context;

2) Changing communication to match context or the needs of the listener, such as speaking differently in a classroom than on a playground, communicating differently to a child than to an adult, and avoiding use of overly formal language.

3) Following rules for conversation and storytelling, such as taking turns in conversation, rephrasing when misunderstood, and knowing how to use verbal and nonverbal signals to regulate interaction;

4) Understanding what is not explicitly stated (e.g. inferencing) and nonliteral or ambiguous meanings of language, for example, idioms, jokes, metaphors and multiple meanings that depend on the context for interpretation.

B. Deficits result in functional limitations in effective communication, social participation, social relationships, academic achievement, or occupational performance.

C. Onset in the early developmental period (but deficits may not become fully manifest until social communication demands exceed limited capacities).

D. Deficits are not better explained by low abilities in the domains of word structure and grammar, or by intellectual disability, global developmental delay, Autism Spectrum  Disorder, or another mental or neurologic disorder.

 

poza site

Log In